pátek 12. června 2009

WM 6.5 pro HTC Wizard

Už několik týdnů jsem spokojeným uživatelem Windows Mobile v6.5 na mém Wizardovi. ROM s tímto OS jsem se pokoušel sehnat již od dob prvních oficiálních screenů systému, ale až nedávno se mi podařilo sehnat funkční verzi. Nový WM je revoluční systém, který naprosto změní Vaše dosavadní chápání PPC.

Mám Wizarda s čipem G4, který je náročné flashnout, a ještě náročnější je sehnat pro něj tu pravou ROM. Vždy ale hrozí reálné nebezpečí zničení celého přístroje. Jedinou oficiální ROM se mi podařilo sehnat u českého T-Mobilu, který Wizarda kdysi prodával pod obchodním názvem MDA Vario, ale ta na mám přístroji s čipem G4 nefungovala. Tento čip má sloužit právě k tomu, aby do přístroje nebylo možno nahrát neoficiální ROM, nebo přesněji, aby to bylo co nejtěžší. V tomto článku nebudu psát o metodách, kterými se toto "odblokování" provádí, ale o samotné ROM, kterou používám a o WM 6.5.

Věci obecné (znalí uživatelé mohou přeskočit)
Abyste mohli ocenit všechna vylepšení, kterých je ve verzi 6.5 požehnaně, musíte vědět něco o předchozích verzích WM. Velmi zajímavé čtení je například na anglické wikipedii, kde najdete i obrázky různých vývojových verzí systému. Já osobně jsem ve Wizardovi, který je můj první PPC, vystřídal postupně WM 5, WM 6.1 a nyní jsem zakotvil u 6.5. Samotný operační systém je součástí ROM, která se do přístroje nahrává postupem, nazývaným flashování. ROM obsahuje i několik dalších věcí kromě OS; je to například "SplashScreen", "ExtendedROM", "RadioGSM" a další. Když už jsme rozhodnuti provést update, musíme si obstarat ROM, která je určena pro naše zařízení. V tomto případě to bude tedy pro HTC Wizarda a ROM si vybereme podle uvážení na fóru XDA-Developers.

Připomínám, že takto získané ROM jsou neoficiální a zaniká tak záruka. Společnosti jako HTC musí nějak vydělávat, a nejde to jen neustálým zlepšováním hw parametrů PPC. Velká část inovace přichází také formou sw, respektive nového OS. Pokud by výrobci neustále poskytovali oficiální updaty na novější verze systémů, tak by zdaleka nedosahovali takového objemu prodeje. Uživatelé jako já, kteří si i do X let starého Wizarda troufnou flashnout WM 6.5 jsou pro HTC (i pro Microsoft) maximálně nepřínosní.

Windows Mobile 6.5 v praxi
WM bylo často vytýkáno, že je nelze ovládat pohodlně prstem. Zvláště po příchodu iPhonu, který ukázal, že to možné je. Uživatelé, které nabavilo neustále vytahovat stylus tak byli odkázáni buď na prostředí Touch Flo od HTC nebo na aplikace třetích stran (například SPB Mobile Shell). WM staví už od roku 2001 na totožné koncepci. Hlavním prvkem je obrazovka Dnes a nabídka Start, ale to už známe skoro 10 let. WM potřebovali omladit jak po grafické stránce, tak po té funkční.

Po vyčerpávajícím hledání na XDA-Developers jsem konečně našel ROM s buildem WM 6.5. Jedná se o sestavení 21222 na jádru CE 5.2 (viz screen v úvodu článku), a musím přiznal že jsem si zpočátku myslel, že jde jen o upravená WM 6.1. Dojmy?
  • Sevstavení 21222 je již docela použitelé a nenarazil jsem na žádné kritické chyby.
  • ROM (jmenuje se CR86 Touch HD, autor si říká CRACING) obsahuje spoustu různých prográmků, které se tváří jako součást systému. Proto jsem si prvních pár dní myslel, že jde jen o jakýsi hybrid mezi 6.1 a 6.5.
  • Současný build je již ve verzi 21806 a doznal mnohých vylepšení. Stahovat jej můžete z výše uvedeného odkazu.
Asi první věc, které si všimnete po pohledu na nová WM, je změna obrazovky Dnes. Ta ve skutečnosti nezmizela, jen dostala plug-in "Titanium", který můžete lehce vypnout. Titanium se skládá z několika panelů, které si můžete libovolně přeskládat, přejmenovat a vůbec všelijak upravovat. Snadné je rovněž přidávání dalších panelů. Podrobněji se o tom rozepsal uživatel Carnero. Panely se dá velmi pohodlně scrolovat prstem, pohyb je naprosto plynulý, a celkově práce s panely je velmi efektivní.

Nabídka Start nyní slouží přímo ke vstupu do menu, což je naprosto skvělý krok. Položky programy, nastavení a nápověda se oproti minulým verzím přestěhovaly přímo do menu. Zde najdeme i zástupce všech nainstalovaných programů. Výbornou funkcí je, že čím častěji program používáte, tím výše se mezi položkami v menu zařadí. Naprosto geniální.

Jednotlivé položky jsou řazeny do jakési "plástve", takže už se nesetkáme s nudným uspořádáním formou "mřížky". Defaultně se zobrazují jen tři sloupce, ale ROM CR86 Touch HD obsahuje dost předělaný systém. Základem ale je WM 6.5 WWE.

Většina nabídek telefonu je průhledných, takže i v menu vidíte tapetu na displeji. WM 6.5 budou defaultně obsahovat asi 5 témat, které změní jednak tapetu pohotovostní obrazovky a poté barvy nabídek, zobrazovaných například v průzkumníkovi. Po prvních okamžicích s novými WM jsem byl nadšen, kolik věcí je možné ovládat pouhým prstem, stále ale zůstaly místa, kde budete muset použít stylus. V první řadě jde o křížek v pravém horním rohu displeje. Wizard má displej zapuštěn asi 1 mm pod okolní povrch a tak se velmi špatně trefuje do rohu prstem. Další je pak defaultní budík WM, na ten bude stylus potřeba každopádně. Naštěstí existuje mnoho alternativ, kterými se dá dafaultní budík nahradit.

Musím přiznat, že jsem dost pochyboval, zda budou nová WM na Wizardovi použitelná. Přeci jen TI OMAP 850 s procesorem o taktu 195 Mhz a RAM 64 MB není žádná raketa. Ale mýlil jsem se. Systém běží bez nejmenších problémů a za měsíc používání jsem prováděl soft-reset jen jednou. Volné RAM je po spuštění okolo 22 MB a to pro moje potřeby víceméně dostačuje. Systém se nijak neseká a je celkem stabilní, sem tam se mi ale stane, že se samovolně spustí aplikace "Messaging".

Zmínit se také musím o novém způsobu zamykání PPC. Můžete si nastavit prodlevu zámku, nebo zamknout telefon manuálně levou sw klávesou v menu. Odemknutí přístroje pak proběhne tažením tlačítka do jedné z bočních stran. Je to velmi efektivní a hezky to vypadá. V nastavení si rovněž můžete vybrat při jakých událostech se má telefon zamykat.

Changelog
7. května vyšla na XDA-Developers další, přepracovaná verze této ROM. Číselné označení je 6.5.0.0.8 a obsahuje totožnou verzi OS, změnily se hlavně přidané aplikace. Autorem je uživatel Cracing. Zde je seznam předisntalovaného sw:
  • Advanced Config v3.3
  • AdvancedNetwork v1
  • Arcsoft MMS v5
  • BtCrawler v1.1.0
  • Bluetooth FTP v1.2
  • BTBPP 1.7
  • Camara v3
  • Comm Manager v2.7
  • ClearTemp v1.2
  • CleanRAM v1.3.9
  • Chome
  • Connection Setup v2.7
  • Diamond/Topaz/Rhodium Mixed Ringtones
  • EzInput v1.5
  • HD Wallpapers
  • HTC Album v2
  • HTC Audio Manager v2
  • HTC Calculator v1
  • HTC Task Manager v2.1
  • Input Config v0.1
  • MS Office 6.1
  • Modem Link
  • OBEX Inbox v0.94
  • PIM Backup v2.8
  • Poorlyduck Diamond Dialer
  • PDAcraft Paint v1.1.2
  • Palringo v1.3
  • RSS Hub v2.1
  • Synchro Time 0.94
  • SRS WOWHD With BT v1.2
  • SmartLock v1.7E
  • Touch Note v1
  • TaskMgr v3.1
  • TouchFlo v3
  • Voice Recorder v1.10
  • Windows Media Player v10.3 Build 21806
  • WinMo 6.5 Few Extra Themes
Verze OS:
  • Windows Mobile 6.5 Professional
  • CE OS 5.2.21806 ( Build 21806.5.0.20 )
Závěrem
Celkově jsem se systémem velmi spokojen. Troufám si dokonce tvrdit, že je lepší než WM 6.1 se všemožnými grafickými berličkami typu SPB Mobile Shell. Škoda je, že se oficiálního update dočkají jen některé nové přístroje a na zařízení typu Touch HD se zapomělo. Nové WM jsou nenáročné, rychlé, po grafické stránce neodpudivé (narozdíl od předchůdců) a stabilní. Dokonce si myslím, že nasadily pomyslnou laťku pro WM 7 docela vysoko, ale to ukáže až čas. Prvních oficiálních ROM se dočkáme už začátkem září, a rozhodně je na co se těšit.

4 komentáře:

  1. Dobrý den, chtěl bych se pro jistotu zeptat jestli to můžu narvat do Wizarda G3. Díky za odpověď

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, mělo by to jít bez problému. Uživatel "Dr Puttingham" na xda-dev dokonce sepsal takového průvodce pro odemčení & upgrade ROM pro Wizarda G3 - http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=285435

    Celkem solidní ROMky s Windows Mobile 6.5 sestavil uživatel CR96 přímo pro Wizarda (asi uprostřed následujícího odkazu): http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=494802

    nebo také xda2_haseeb zde: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=492532

    Pokud by po upgradu byly nějaké potíže, tak napiš komentář a podíváme se na to. Hodně štěstí s novou ROM.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem zkusil tady nabízenou ROM narvat do svého HTC-Wizard (QTEK 9100 [G3]).

    Nejdříve jsem musel sehnat počítač s operačním systémem Windows XP. Takže jsem musel absolvovat cestu k babičce, která tento systém používá na svém stolním PC. Na něm nainstalovat stařičký Activesync 4.5 a pustil jsem se do toho.

    Vše jsem udělal podle tohohle návodu: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=285435

    pozn. nestalo se mi, že by se mi to seklo na 98%... Pouze se to tam na delší dobu (cca 3-5 minut) zastavilo, ale nechal jsem to v klidu a v pořádku to doběhlo.

    - jediné co jsem na tom návodu udělal jiné bylo na konci, že jsem po nahrátí IPL a SPL 3.08 nahrál ROM od Crackinga, která je ke stažení tady na této stránce.

    Vše proběhlo v pořádku. A já vesele používám svůj přístroj bez problémů. Jen jsem při uvedení do chodu nainstaloval utilitku HOMESCREEN plus plus, díky které jsem přetaktoval procesor na 273 MHz (tuhle frekvenci mám otestovanou, jelikož ji používám už půl roku bez známky žádného poškození).

    Pro ty, co chtějí vědět nějaké konkrétní info, tak asi nejpodstatnější:
    IPL: 3.08
    SPL: 3.08
    GSM: 01.12.10
    OS: 6.5.0.0

    a ještě ať máte přehled i o využití pamětí:
    STORAGE MEMORY:
    Total: 47.46 MB
    In use: 8.35 MB
    Free: 39.11 MB

    PROGRAM MEMORY:
    Total: 50.03 MB
    In use: 35.79 MB
    Free: 14.24 MB

    Aplikace na tom jedou bezproblémově, vše jede plynule a moje oblíbená hra TOMB RAIDER na tom jede bez seku stejně jako na Windows Mobile 5.

    Je tedy pravda, že po tomhle upgradu je rozdíl v PROGRAM MEMORY z minulého WM5 který měl po mém zásahu 17 MB free na tento který má 14 MB free... Ale ty 3 MB mě vůbec netrápí když je mnohem jednodušší ovládání prstem, mnohem lepší vzhled a dokonce přibyli i nějaké hry a aplikace navíc... Jsem tedy maximálně spokojen a zároveň bych chtěl poděkovat autorovi příspěvku Lordu Kasprovi za jeho okamžitou reakci a podporu ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Rád jsem pomohl a ještě raději čtu, že se upgrade zdárně povedl. Jen bych doplnil, že u čisté ROM s WM 6.1 CZ se mi povedlo dosáhnout na Wizardovi 25 mb free RAM. Nicméně nejnovější WM 6.5 jsou vynikající záležitost a kdo je jednou okusí, ten už nebude chtít nikdy jinak.

    OdpovědětVymazat

Copyright

Copyright © 2009—2011. Všechna práva vyhrazena. Bez předchozího písemného souhlasu není dovoleno další publikování a šíření materiálů zveřejněných na těchto stránkách.